Fraser Island - Reisverslag uit Mackay, Australië van Joris en Glenda . - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Mackay, Australië van Joris en Glenda . - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: Joris en Glenda

Blijf op de hoogte en volg Joris en Glenda

18 November 2016 | Australië, Mackay

De volgende dag zijn we van Noosa naar Hervey Bay gereden. Rond de middag kwamen we daar aan. We hebben de campervan op een camping aan de zee gezet en zijn het centrum ingelopen. Het was daar erg mooi want er vlogen overal vlinders. We hebben er wel duizenden gezien. Na wat winkelen zijn we naar het Palace Hostel gegaan voor de informatiebijeenkomst van Fraser Island. Daar hebben we alle mede reisgenoten leren kennen en kregen we uitleg over de tocht en het rijden met 4x4! Glenda vond het hierna wel erg spannend om hierin te rijden! Joris had al wel eens 4x4 gereden. Ook moesten we met z'n allen boodschappen doen voor de reis. We haalden spullen voor het ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Daarna hebben we onze zelfgemaakte spaghetti gegeten aan het strand. De volgende dag moesten we om 6.00 uur bij het hostel zijn voor een video uitleg en daarna gingen we met de 4x4 op de Ferry naar Fraser Island! Eenmaal op het eiland aangekomen zijn we landinwaarts gereden over een ruige, smalle zandweg door het tropische regenwoud. We reden naar "het centraal station" van Fraser en daar kregen we uitleg over wat we moesten doen als we dodelijke spinnen, slangen of dingo's tegenkwamen. Op Fraser Island leeft de giftigste spin van de wereld en ook een van de gevaarlijkste slangen van de wereld, de Taipan slang. Het klinkt heel gevaarlijk, maar op jaarbasis sterven er in Australië 10 mensen aan een slangen- of spinnenbeet. Ook zijn de meeste slangen en spinnen banger voor mensen dan wij voor hen. Na deze uitleg zijn we naar ons kamp gereden. We hadden een kamp met elektrische omheining om de dingo's weg te houden. Fraser Island is de enige plek op de wereld waar dingo's nog vrij in de natuur rondlopen en niet beïnvloed worden door mensen. In het kamp stonden 9 tentjes waar we met 3 of 4 personen in sliepen. Iedereen kreeg een yogamatje en een dunne slaapzak om te slapen (nee dit sliep niet fijn..), helemaal back to basics! Toen iedereen gesetteld was hebben we met elkaar geluncht en zijn we daarna naar Lake Wabby gegaan met de 4x4. Joris mocht deze mooie route, over het strand en door het regenwoud over het losse zand, rijden! Na de tocht met de auto moesten we nog 35 minuten lopen naar het meer. Lake Wabby is een natuurlijk meer op Fraser Island met een groene kleur. Het meer ruikt heerlijk door de oliën van de eucalyptus- en theebomen rond het meer. Ook zwemmen daar de dr. Fish visjes die aan je huid knabbelen. We hebben dus een heerlijke natuurlijke spa gehad ;). Nadat we ook weer 35 minuten terug zijn gelopen zijn we weer naar het kamp gegaan en zijn we gaan barbecuen! In de avond werd er flink gedronken en muziek geluisterd. Ook deden we een introductie spel. De tweede dag waren we om 6.30 uur weer wakker en na een kopje thee of koffie met een zelfgemaakt ontbijt zijn we in de 4x4 gestapt en Glenda mocht daar rijden! Glenda mocht bijna 75 mijl over het strand, door het regenwoud en over de heuvels rijden! Het was de gaafste tocht van alles (en het was uiteindelijk toch niet zo moeilijk als ze dacht). Onderweg zijn we gestopt bij de landingsbaan voor vliegtuigjes. Voor 60 dollar kon je 15 minuten over het eiland vliegen. Een aantal uit de groep hebben dit gedaan, wij hebben dit niet gedaan. Hierna zijn we verder gereden naar de champagne pools! Dit zijn kleine natuurlijke baden aan de rand van de zee. De hoge golven stromen in de baden waardoor ze gevuld blijven. Hier konden we een uurtje in zwemmen of op het strand zonnen. Daarna zijn we verder gereden naar eli creek. Dit is een klein riviertje op het eiland waar je met de stroming naar beneden kun drijven. Helaas viel dit wat tegen, maar het was wel erg gezellig met z'n allen. Daarna zijn we langs the pinnacles gekomen (gekleurde zandheuvels) en naar het Maheno shipwrek gegaan. Dit schip ligt al sinds de eerste wereldoorlog voor de kust van Fraser Island en vergaat erg langzaam. Het schip is helemaal verroest en uit elkaar gevallen. Het schip zinkt langzaam in het zand. Naar verwachting is het schip over 25 jaar helemaal in het zand gezonken. Na nog een tocht met de 4x4 zijn we naar Indian Head gereden, dit is het meest oostelijke punt van Fraser Island waardoor je een prachtig uitzicht hebt over het 75 mijl lange strand. Daarna gingen we weer naar het kamp en hebben we gebarbecued. In de avond nog gezellig met z'n allen samen gezeten en weer geslapen. De derde en laatste dag van onze Fraser tocht zijn we naar het prachtige Lake McKenzie geweest. Dit meer heeft het schoonste zoetwater ter wereld. Door het zachte zand wordt het water erg goed gefilterd en is het zelfs drinkbaar! Het meer heeft een prachtige blauwe kleur en het strand is helemaal wit, erg mooi! Hier hebben we nog even gezwommen. Daarna zijn we naar het strand gegaan bij het resort op het eiland (ja er is ook een resort voor degene die in luxe willen slapen). Daar hebben we geluncht en lekker gezwommen. Om 14.00 gingen we met de Ferry weer terug naar het vaste land. Om 16.00 uur hebben we afscheid genomen van een hele leuke en gezellige groep en zijn we vlug met de campervan weer verder gereden omdat we nog veel kilometers moesten rijden. In de avond hebben we in Bundaberg overnacht. En de volgende ochtend zijn we doorgereden naar Mackay. Onderweg zijn we langs Rockhampton gekomen en zijn we naar de Rockhampton Zoo geweest. Dit is een kleine (gratis) dierentuin waar je verschillende Australische dieren kunt zien. Zo hebben wij koala's, kangoeroes, krokodillen, slangen, tropische vogels, een struisvogel en chimpansees gezien. Daarna zijn we weer verder gereden naar Mackay waar we nu gaan overnachten. We hebben vandaag veel gereden, maar de omgeving is hier prachtig dus we hoeven ons niet te vervelen onderweg.

Groetjes Joris en Glenda

• 22 November 2016 - 12:45

Ans:

Wat een prachtige ervaring voor jullie samen. en we zijn weer op de hoogte nog heel veel mooie ervaringen en geniet vooral samen van dit prachtige land