Whitsundays en Magnetic Island - Reisverslag uit Townsville, Australië van Joris en Glenda . - WaarBenJij.nu Whitsundays en Magnetic Island - Reisverslag uit Townsville, Australië van Joris en Glenda . - WaarBenJij.nu

Whitsundays en Magnetic Island

Door: Joris en Glenda

Blijf op de hoogte en volg Joris en Glenda

23 November 2016 | Australië, Townsville

Van Mackay zijn we op zaterdagochtend doorgereden naar Airlie Beach waar we zondag zouden vertrekken naar de Whitsunday eilanden in The Great Barrier Reef. The Great Barrier Reef is een heel groot koraal gebied verspreid over de oostkust van Australië, beginnend in Town of 1770 tot helemaal het noorden van Australië. Rond de middag kwamen we in Airlie Beach aan en hebben we onze campervan op de camping gezet. We hoorden dat er deze week veel jongeren naar Airlie Beach komen omdat zij nu hun eindexamens hebben gehad en op soort eindexamenreis gaan. In Australië zijn de seizoenen en schooljaren omgedraaid. Dus in december eindigt het schooljaar en dan half januari beginnen zijn met het nieuwe schooljaar. Nadat we onze camper op de camping hadden gezet zijn we naar het strand gelopen. De zee heeft een helder lichtblauwe kleur, heel mooi. Omdat je niet zomaar in de zee mag zwemmen door de haaien en de enorm gevaarlijke ‘Marine Stingers’ (kwallen) is de zee hier nauwelijks toegankelijk. Gelukkig ligt er aan het strand een groot zwembad, een lagoon noemen ze dat. Aan het einde van de middag zijn we terug naar de camping gegaan en hebben we nog lorri’s gevoerd (lorri’s zijn fel gekleurde vogels), dit was erg leuk en ze kwamen allemaal op je arm zitten. Daarna hebben we lekker pannenkoeken gebakken. In Airlie Beach was het erg druk en ook op onze camping was dit zo, maar gelukkig hebben we in de avond geen last van de jongeren gehad. Op zondagochtend stond onze wekker om 6.30 uur. Om 7.30 uur moesten we bij Magnums Hostels zijn om in te checken voor de 3-daagse tocht langs de Whitsunday eilanden. Om 9.30 uur konden we op de zeilboot ‘Samurai’ en na uitleg over de boot, de planning en de regels op de boot zijn we om 10.00 uur gaan varen. Na 3 uur varen kwamen we aan bij Whitehaven Beach, dit is het witste strand van de wereld. Dit strand wordt vaak ook verkozen tot een van de mooiste stranden in de wereld. Helaas voor Glenda was zij tijdens de 3 uur durende zeiltocht zeeziek geworden (en ja, we hadden nog twee dagen en twee nachten te gaan). Dus reisziektetabletten ingenomen en blij dat we van de boot af konden zijn we via de ‘lookout points’ naar Whitehaven Beach gelopen. Daar konden we daar 2 uur doen wat we wilden (op het strand liggen, zwemmen en relaxen of even bijkomen van de vaartocht). Daarna zijn we weer terug naar de boot gegaan en onderweg kwamen we een reuzenvaraan tegen. Net toen we rond 17.00 uur verder gingen varen hebben we twee zeeschildpadden gezien. Het is op dit moment broedseizoen voor de zeeschildpadden (zij leggen eieren in kuiltjes op het strand), dus de kans was groot dat we er meer zouden zien. We zijn naar Hook Island gevaren en daar hebben we in een baai overnacht. Gelukkig was de zee daar een stuk rustiger en had Glenda in de avond en nacht geen last van zeeziekte meer. Wel was iedereen erg moe van die dag en dus lag de helft van de boot rond 21.00 uur te slapen. De volgende ochtend gingen we naar de andere kant van Hook Island om daar te snorkelen. Tijdens het snorkelen moesten we ‘stinger-suits’ aan. Dit zijn een soort wetsuits om kwallensteken tegen te gaan. Er kunnen namelijk erg gevaarlijke kwallen in The Great Barrier Reef zwemmen. Gelukkig is het seizoen dat deze kwallen voorkomen nog niet begonnen, maar voor de zekerheid moet je deze altijd aan als je gaat zwemmen of snorkelen. Toen we eenmaal in het water lagen zijn we samen de onderwaterwereld gaan bekijken, dit was erg mooi! We hebben diverse tropische vissen gezien en erg mooi koraal. Dit hebben we allemaal vastgelegd met de GoPro. Na het snorkelen konden we nog even op het strand liggen en in de middag zijn we op een andere plek ook nog gaan snorkelen. In de avond hebben we lekker gebarbecued en hebben we onder het genot van een drankje gekletst en spelletjes gedaan. De volgende dag zijn we bij Hamilton Island nog gaan snorkelen. Hier hadden we kans dat we de zeeschildpadden van dichtbij konden zien. Helaas hebben we deze niet van dichtbij gezien, wel nog een in de verte. Rond de middag zijn we teruggevaren naar de haven van Airlie Beach. Beide zeilen van de zeilboot deden volop hun werk op de terugreis. Gaaf hoe de zeilboot kantelt! Op het vaste land van Airlie Beach was de Whitsundays tocht ten einde gekomen. Het was een erg mooie tocht, maar we waren toch wel een beetje blij om weer op het vaste land te zijn. We zijn erachter gekomen dat we beiden geen echte zeebenen hebben ;). Gelukkig was de misselijkheid van Glenda tijdens de andere twee dagen een stuk minder door de reisziektetabletten. Rond 15.00 uur zijn we weer in onze campervan gestapt en verder gereden naar Townsville. Eenmaal daar aangekomen waren we erg blij dat we eindelijk weer konden douchen! Op de boot konden we alleen het zout een beetje van ons lichaam afspoelen, maar niet echt douchen. In de avond zijn we op tijd gaan slapen en de volgende ochtend zijn we naar Magnetic Island gegaan. Magnetic Island heeft een prachtige natuur en je kunt er wilde koala’s en rockwallaby’s (rots kangoeroes) spotten. Deze hebben we tijdens onze wandeltocht gezien! Ook hebben we nog even met onze voetjes in de zee gewandeld en zijn aan het einde van de middag verder gereden richting Mission Beach waar we zaterdagochtend zullen gaan Skydiven! Het begint nu toch wel een beetje spannend te worden!!

Groetjes Joris en Glenda

• 24 November 2016 - 17:45

Ome Jan:

Hoi Glenda en Joris,

Ziet er erg mooi uit daar, eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers op jullie.
    Geniet nog van deze mooie vakantie en tot binnenkort.
    Mooie foto's.

Groetjes ome Jan